Tweede ongelijke accu laden via zonnepanelen.

Al jouw vragen over de Victron Acculaders
Plaats reactie
Evert
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 19 jan 2024, 05:05

Tweede ongelijke accu laden via zonnepanelen.

Bericht door Evert »

Heel fijn dat dit forum er is en langzaam aan recente en bruikbare informatie krijgt.
Mijn bestaande accu werkt prima en heb regelmatig de 110 ah vol zitten om dat nog veel zon uren over te hebben.
Dat is in de minimaal zon rijke weken andersom, hoe mooi is het dan als je nog een opgeladen accu klaar heb staan.

Hoe kan ik het beste een tweede accu van ongelijke waarde (en leeftijd) opladen met de overcapaciteit panelen?
2 x Mppt laad regelaar, 110 Ah Agm accu, 80 Ah Agm (extra).
Bluepowershop
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 jul 2021, 12:08

Re: Tweede ongelijke accu laden via zonnepanelen.

Bericht door Bluepowershop »

Hallo Evert,

Welkom op ons forum!
Tussen beide accu's kan een Victron Cyrix geplaatst worden. De Cyrix is een scheidingsrelais die twee accubanken parallel schakelt op het moment dat er een laadspanning gemeten wordt. De Cyrix is bi-directioneel, dus het maakt niet uit waar die laadspanning gemeten wordt.
Op het moment dat er geen laadspanning meer aanwezig is, dan worden de twee aangesloten accubanken weer van elkaar gescheiden.
Een Cyrix toepassen kan alleen als beide accubanken dezelfde spanning hebben en beide dezelfde accutype zijn.
Indien het lithiumaccu's betreft, kan de Cyrix niet toegepast worden.

Met vriendelijke groet,
Team Bluepowershop
Evert
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 19 jan 2024, 05:05

Re: Tweede ongelijke accu laden via zonnepanelen.

Bericht door Evert »

;) Hartelijk dank voor de hulp. Ik twijfelde over de Cyrix maar dat is dus wel een optie. Het gaat om twee AGM accu’s met 12 volt. Dus dat zit goed. De bestelling is inmiddels binnen. ;)
Plaats reactie