EasySolar

Vragen over installaties in jouw huis, zomerhuis, tuinhuis of elke andere plek waar je wilt wonen.
Plaats reactie
JeroenD
Berichten: 1
Lid geworden op: di 06 sep 2022, 14:31

EasySolar

Bericht door JeroenD »

Hallo,

Ik overweeg om thuis zonnecellen te installeren. Om eventueel gedoe met terugleveren te minimaliseren wil ik daarbij accu's gebruiken om overtollige zonne-energie tijdelijk op te slaan.
Ik denk aan een systeem rondom een Victron EasySolar II 48/5000/70-50 MPPT 250/100 GX, maar loop tegen vraag aan.

Er is niet al teveel ruimte op het dak. Maximaal 5 panelen van 365 W op het zuidoosten en 3 panelen van 365 W op het zuidwesten. Als ik het goed begrijp is het niet verstandig om de panelen op één MPPT (2 strings van 4 ieder 4 panelen) aan te sluiten, omdat de panelen niet gelijk 'bezond' worden. Klopt dat?
Kan je dan een losse MPPT erbij zetten? Moet dat een zelfde zijn als in de EasySolar?
Of kan je dan beter een andere opstelling kiezen?

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,
Jeroen
Bluepowershop
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 jul 2021, 12:08

Re: EasySolar

Bericht door Bluepowershop »

Hallo Jeroen,

Welkom op ons forum!
Het klopt dat het combineren van panelen op het zuidoosten en zuidwesten niet optimaal is. In zo'n geval worden de panelen op het zuidoosten aangesloten op de EasySolar-II 48/5000/70-50 MPPT 250/100 GX. De overige panelen die geïnstalleerd zijn op het zuidwesten, worden aangesloten op een separate SmartSolar MPPT. De aanbevolen MPPT voor 3 panelen van 365W in een 48V systeem, is de Victron SmartSolar 100/20.
Door de separate SmartSolar MPPT door middel van een VE.Direct kabel te verbinden aan de EasySolar, worden deze twee laadregelaars één regelaar.

Met vriendelijke groet,
Team Bluepowershop
Plaats reactie