"off grid" met chalet op vakantiepark

Alle vragen over de installatie in jouw camper of caravan
Plaats reactie
Albert
Berichten: 1
Lid geworden op: di 03 jan 2023, 18:45

"off grid" met chalet op vakantiepark

Bericht door Albert »

Hallo, Ik heb sinds kort een chalet op een vakantiepark gekocht. Hartstikke leuk maar de eigenaar vraagt de hoofdprijs voor elektra en gas.
Ook wil hij geen zonnepanelen op de chalets/stacaravans hebben omdat hij van een technisch bureau te horen heeft gekregen dat het elektriciteitsnetwerk op de camping daar niet geschikt voor is. Nu kan ik dat begrijpen als iedereen zonnepanelen gaat installeren en terug gaat leveren aan het net, dat dat een probleem wordt. Toch zou ik graag zonnepanelen willen installeren. Niet alleen vanwege de kosten maar ook uit ecologisch oogpunt.
Ik ben met hem in discussie gegaan en hem de mogelijkheid verteld dat je niet per se terug hoeft terug te leveren aan het net maar ook "off grid" zonnepanelen kunt installeren met het elektriciteitsnetwerk van de camping als "back-up". Daar stond hij wel voor open.

Wat ik graag zou willen is een (schaalbaar) accu-pakket (lithium-lifepo4-enz.) opgeladen door een (schaalbare) solar-installatie, die mijn 16Ampere groep van het chalet voed middels een (true-sine) inverter. Als mijn accu-pakket leeg raakt moet dit systeem automatisch over kunnen schakelen naar het net. Pas als het accu-pakket voor (pak hem beet, liefst instelbaar) 50% herladen is, deze weer terugschakelt naar de inverter, om pendelen te voorkomen.
Ik noem "schaalbaar" omdat ik niet weet wat mijn verbruik daar zal worden en ik graag met een klein accu-pakket en een paar zonnepanelen "goedkoop" wil beginnen.

Ik ben elektricien en heb al een aantal zonnepaneel installaties geïnstalleerd, maar voordat ik nu zelf ga knutselen met losse inverters, solar-acculaders in combinatie met automatische inverter/net schakelaars, vraag ik mij af of er niet iets standaard op de markt verkrijgbaar is. Ik heb al bij Victron gekeken maar kwam niet verder dan een inverter/lader/omschakelaar voor wal-aansluitingen. Hier prefereert echter de wal-aansluiting en wordt de inverter (gevoed door de accu) gezien als "back-up" tijdens het varen. Ik wil graag andersom.

Na wat googelen vond ik deze website (bluepowershop.nl) en dit daaraan gerelateerde forum. Er zijn (nog) niet veel berichten maar ik hoop hier toch een antwoord te vinden. Alvast bedankt voor de input.

Groetjes, Marc
Bluepowershop
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 jul 2021, 12:08

Re: "off grid" met chalet op vakantiepark

Bericht door Bluepowershop »

Hallo Marc,

Welkom op ons forum!
Hetgeen wat gezocht wordt is een Energy Storage System (ESS). Victron heeft een handleiding waarin uitgelegd wordt hoe een ESS in zijn werking gaat en welke componenten er nodig zijn om tot een dergelijke ESS installatie te komen. Dit document is te vinden via onderstaande link: https://www.victronenergy.com/upload/do ... ual-nl.pdf

Voor een basis ESS zijn de volgende Victron componenten nodig:
- Victron MultiPlus of Quattro
- Victron GX apparaat
- Accu
- Accumonitor
- PV met laadregelaar of netgekoppelde omvormer

Om zo min mogelijk van het net gebruik te willen maken moet de installatie zo ontworpen worden dat de zonnepanelen in combinatie met de accu genoeg energie kunnen opbrengen om de gebruikers te kunnen voeden. Hoe groter het vermogen van de zonnepanelen, hoe minder het net de accu hoeft bij te laden.
Het ESS staat standaard ingesteld op het terugleveren van de overige energie naar het net, maar deze optie kan ook uitgeschakeld worden. Hierdoor levert het systeem niet terug, maar neemt alleen energie op uit het net als dat nodig is.

Dit is in het kort welke componenten er nodig zijn en welke informatie de grootte van de componenten bepaalt.

Met vriendelijke groet,
Team Bluepowershop
Plaats reactie