Stroom beperking Orion Smart

Al jouw vragen over de Victron Orion en Buck Boost Converters
Plaats reactie
remco
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 08 feb 2023, 14:35

Stroom beperking Orion Smart

Bericht door remco »

De Orion smart DC-DC laders hebben voor mij één groot nadeel en dat is dat de maximale stroom niet is in te stellen. Voor gebruik in een caravan achter de auto wil ik de maximale stroom kunnen beperken tot 10A. Helaas heeft Victron gekozen om die functionaliteit niet in te bouwen.
De Buck-Boost converter kan het wel maar die is schrikbarend duur en heeft antieke Windows software nodig voor het configureren en het is eigenlijk geen lader maar ik ga er wel vanuit dat als je de uitgang op 14.4V dit niet direct een probleem zal zijn.

Ik wil eigenlijk de lood-zuur batterij gaan vervangen door een Lithium batterij maar dan moet je wel zorgen dat je de stroom beperkt. De laadspanning vanuit de auto is wel altijd constant 14.4V maar de stroom mag gezien de bedrading niet te hoog zijn.

Is er binnen het Victron programma nog wat anders dan de Orion Smart of Buck-Boost converter? Eigenlijk zou qua instel mogelijkheden een solar converter erg mooi zijn maar die kan je niet als DC-DC converter gebruiken.
Bluepowershop
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 02 jul 2021, 12:08

Re: Stroom beperking Orion Smart

Bericht door Bluepowershop »

Hallo Remco,

Welkom op ons forum!
Voor het laden van de huishoudaccu middels een 13-polige Jaeger stekker adviseren we om een Victron Orion-Tr 12/12-9A (dus geen Smart) toe te passen.
Door aansluiting 10 (constante stroomdraad geschakeld met contactslot) van de stekker aan te sluiten op de input van de Orion-Tr, laadt de Orion de huishoudaccu met een stroom van 9A en indien het contactslot wordt verbroken, stopt de Orion met functioneren en dus ook het laden van de huishoudaccu.

Met vriendelijke groet,
Team Bluepowershop
Plaats reactie